تست روغن ترانسفورماتور

تست روغن ترانسفورماتور

ترانسفورماتورها توسط صنعت برق برای انتقال انرژی الکتریکی از یک مدار به مدار دیگر استفاده می شوند.آنها عنصری حیاتی برای انتقال نیرو به خانه ها و مشاغل هستند.روغن اطراف سیم پیچ ها در یک ترانسفورماتور قدرت ، خنک سازی ، عایق و محافظت از قوس و اتصال کوتاه را فراهم می کند.روغن ترانسفورماتور در فرآیند خنک سازی ترانسفورماتور نقش بسیار مهمی دارد.

با گذشت زمان روغن ترانسفورماتور در معرض استرس مکانیکی و الکتریکی و همچنین در معرض آلودگی شیمیایی قرار می گیرد که با کاهش عملکرد می تواند منجر به قطع برق شود.برای حفظ و افزایش عمر ترانسفورماتور قدرت و جلوگیری از خرابی شدید ، تست و آزمایش منظم روغن ترانسفورماتور بسیار مهم است.

خرابی ناگهانی ترانسفورماتور قدرت معمولاً به معنای هزینه های پیش بینی نشده برای تعمیر و نگهداری یا تعویض است.با پیر شدن و فرسودگی بسیاری از ترانسفورماتورها ، احتمال خرابی ها افزایش می یابد.

روغن عایق موجود در ترانسفورماتور می تواند چیزهای زیادی در مورد وضعیت واقعی ترانسفورماتور و طول عمر باقیمانده آن به شما بگوید.بر اساس این اطلاعات ، شما می توانید خرابی های احتمالی را پیش بینی کرده و یک برنامه تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور یا تعویض دقیقاً هدفمند را تنظیم کنید.

آنچه روغن ترانسفورماتور شما می تواند به شما بگوید:تجزیه و تحلیل عمیق روغن ترانسفورماتور ، درک خوبی از وضعیت ترانس و عایق الکتریکی آن به شما می دهد.از آنجا که عایق کاری روغن در ترانسفورماتور به طور حتم با کارکرد تخریب می شود ، باید مرتباً بررسی کنید که آیا هنوز هم عملکرد عایق و خنک کننده خود را انجام می دهد یا خیر.

چرا تست روغن ترانسفورماتور نیاز است؟

چرا تست روغن ترانسفورماتور نیاز است

  • هزینه تست و آنالیز روغن در مقایسه با هزینه خرابی یک ترانسفورماتور بسیار کم تر است.
  • مشخص می کند که آیا روغن برای استفاده بیشتر ، مناسب هست یا خیر.
  • باعث افزایش عمر اجزا می شود.
  • ایمنی به حداکثر می رسد و از خرابی های نابهنگام جلوگیری می شود.
  • با نظارت دقیق بر وضعیت روغن ، می توان به موقع عیب های ناگهانی را کشف کرد و به طور بالقوه می توان از قطع آن جلوگیری کرد.چه چیزی بهتر از این!

در یک تجزیه و تحلیل روغن ترانسفورماتور ، یک نمونه روغن از ترانسفورماتور خارج شده و به دقت آزمایش می شود تا مشکلات احتمالی در آینده بررسی شود.چنین آزمایشی معمولاً در آزمایشگاه یا در محل انجام می شود ، جایی که تجهیزات آزمایش قابل حمل وجود دارد.

آنالیز بصری

یکی از اولین آزمایشاتی که به طور کلی در آزمایشگاه انجام می شود ، معاینه بصری است که با عبور یک پرتو نور از روغن برای تعیین شفافیت و شناسایی ذرات خارجی انجام می شود.در صورت آلودگی روغن ، شفافیت ضعیف و ذرات خارجی یا کدر بودن به نمایش گذاشته می شود.

آنالیز رنگ

در این آزمایش همانطور که از نامش پیداست ، نمونه روغن با نمونه قبلی از همان ترانسفورماتور مقایسه شده و روغن از نظر تاریکی بررسی می شود.در صورت مشاهده تاریک شدن قابل توجه روغن ، می توان تصور کرد که روغن یا آلوده است یا قوس داخلی در ترانس وجود دارد.

آزمایش روغن ترانسفورماتور هنگامی که در یک بازه زمانی منظم انجام می شود ، به بخش تعمیر ترانسفورماتور قدرت اجازه می دهد تا اولویت ها را مشخص کند ، برنامه ریزی کار را انجام دهد و زمان کافی برای سرویس ترانسفورماتور یا سفارش قطعات و مواد لازم را داشته باشد.

نتیجه

سیال ترانسفورماتور نه تنها به عنوان یک محیط انتقال حرارت عمل می کند ، بلکه بخشی از سیستم عایق ترانسفورماتور است.بنابراین عاقلانه است که به صورت دوره ای آزمایشاتی روی روغن انجام شود تا مشخص شود آیا این روغن قادر است نقش خود را به درستی ایفا کند یا خیر.

حفظ کیفیت روغن عایق برای عملیات ایمن ترانسفورماتور ضروری است.آزمایش روتین روغن عایق ترانسفورماتور یک عملکرد مهم نگهداری است که یک محیط کار ایمن را تضمین می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *