اجزای اصلی ترانسفورماتور قدرت

اجزای اصلی ترانسفورماتور قدرت

ترانسفورماتورها برای انتقال انرژی الکتریکی از یک مدار به مدار دیگر از طریق القای الکترومغناطیسی استفاده می شوند.آنها یا برای افزایش یا کاهش سطح ولتاژ استفاده می شوند.یک ترانسفورماتور از چندین قسمت مختلف ساخته شده است که به روش های مختلف خود عمل می کنند تا عملکرد کلی ترانسفورماتور را افزایش دهند.این موارد شامل هسته ، سیم پیچ ، مواد عایق ، روغن ترانسفورماتور ، تانک ، بوشینگ ها ، شیرهای روغن ، دریچه انفجار ، رله بوخهلتس ، ترومتر ، دریچه انفجار و غیره است.سیم پیچ ها و هسته از اساسی ترین اجزای ترانسفورماتور هستند.

در ادامه همراه ما باشید و برای تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور با ما تماس بگیرید.

مخزن یا تانک – مخزن ترانسفورماتور مخزنی استوانه ای شکل است.از فلز فولاد با ضخامت بالا ساخته شده است.هسته و سیم پیچ ترانسفورماتور در مخزن قرار می گیرند.مخزن ترانسفورماتور برای ذخیره روغن بخصوص روغن معدنی مورد نیاز است.این روغن عایق و خنک کننده سیم پیچ ترانس را فراهم می کند.

هسته تراسفورماتور قدرت – هسته ترانس برای پشتیبانی از سیم پیچ ها استفاده می شود.هسته از ورق های نازک از جنس آهن یا فولاد ساخته شده است.

سیم پیچ تراسفورماتور – در ترانسفورماتور دو دسته سیم پیچ وجود دارد: سیم پیچ اولیه که ولتاژ ورودی به آن اعمال می شود و سیم پیچ ثانویه که ولتاژ خروجی به آن اعمال می شود.

روغن ترانسفورماتورروغن ترانسفورماتور برای عایق کاری استفاده می شود و همچنین مجموعه هسته و سیم پیچ را خنک می کند.هسته و سیم پیچ ترانسفورماتور باید کاملاً در روغنی غوطه ور شوند که به طور معمول حاوی روغن های معدنی هیدروکربن است.

رله بوخهلتس(Buchholz relay) – رله بوخهلتس خطاهای رخ داده در ترانسفورماتور را احساس می کند.بنابراین ، از این دستگاه برای حس کردن و محافظت از ترانسفورماتور در برابر خطاهای داخلی استفاده می شود.خواسته اصلی این رله ایجاد حفاظت از سطح روغن کم و دمای بالا است.

در طی چندین شرایط خطا ، یک زنگ هشدار داده می شود ، سپس این دستور به قطع کننده مدار ارسال می شود و ترانسفورماتور را جدا می کند.

اجزای ترانسفورماتور

دریچه انفجار ترانسفورماتور – در صورت بروز خطاهای داخلی سنگین ، روغن داغ در حال جوش ترانس برای جلوگیری از انفجار ترانس ، باید خارج شود ، این کار از طریق دریچه انفجار انجام می شود.حذف روغن گرم شده (به صورت گاز) در ترانسفورماتور ضروری است.دریچه انفجار در بالاترین موقعیت ترانسفورماتور قرار دارد.این دریچه انفجار فقط برای اهداف اضطراری استفاده می شود و بیشتر در مواقعی کار می کند که رله بوخهلتس به درستی کار نکند.

ترمومتر – درست مانند دماسنج معمولی ، حتی ترمومتر موجود در ترانسفورماتور نیز برای اندازه گیری دما استفاده می شود.ترمومتر که در ترانسفورماتورهایی با ارزش بالاتر از KVA 50 استفاده می شود ، دو دما را اندازه گیری می کند ، یکی از روغن و دیگری از سیم پیچ ها.در صورت بالا رفتن دما از یک سطح امن ، ترمومتر یک سیگنال یا زنگ خطر را فعال می کند.

نکته:توان تولیدی در ترانسفورماتور همیشه با درجه بندی KVA اندازه گیری می شود نه کیلووات.

درک همه این قسمتها برای ساخت ترانسفورماتور قدرت به شما کمک می کند ، ترانسفورماتورها و عملکردهای آنها را بسیار بهتر درک کنید.با وجود طیف گسترده ای از ترانسفورماتورها ، شما باید بدانید که کدام نوع ترانس مناسب ترین برای شماست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *