تفاوت جوشکاری tig و mig

شرکت پیشرو ترانس کاوه با ارائه خدماتی مانند ساخت ترانسفورماتور قدرت به شما مشتریان عزیز خدمات رسانی میکند. جوشکاری MIG و TIG هر دو از یک قوس برای ساخت جوش استفاده می کنند.تفاوت جوشکاری tig و mig در نحوه استفاده از کمان است. در جوشکاری TIG (گاز تنگستن بی اثر) ، دو فلز با استفاده از میله های بلند مستقیماً ذوب می شوند. جوشکاری با گاز بی اثر (MIG) و TIG (گاز بی اثر تنگستن)  دو مورد از متداول ترین روش های جوشکاری که استفاده می شود ، میباشد.هر دو روش جوشکاری قوس شباهت هایی با یکدیگر دارند ، اما مواردی وجود دارد که یکی از آنها از دیگری مفیدتر است. بنابراین چگونه می دانید چه زمانی از جوشکاری MIG و چه موقع از جوشکاری  TIG استفاده کنید؟

تفاوت جوشکاری tig و mig

تفاوت جوشکاری tig و mig

جوشکاری MIG چیست؟ جوشکاری MIG یک روش جوشکاری قوسی است که در آن الکترود سیم جامد متوالی از طریق یک تفنگ جوش تغذیه می شود و  MIG مخفف گاز بی اثر فلز است. جوشکاری MIG یا گاز بی اثر فلزی , فرآیندی است که در آن یک سیم فلزی به طور مداوم در درز جوش قرار می گیرد. مواد قابل مصرف جوشکاری سیم به عنوان ماده پرکننده برای اتصال دو جسم فلزی به یکدیگر عمل می کند. برای جلوگیری از لیز خوردن قطعه کار در هنگام جوشکاری و تأثیرگذاری بالقوه بر زاویه اتصال ، یک قطعه چوب با دستگاه فرز چوب برش داده می شود که معمولاً برای مهاربند شدن مفصل استفاده می شود. سپس جوشکار ربات بازوی جوشکاری را دقیق و سریع حرکت می دهد تا پس از اتمام جوشکاری گرما را به طور مساوی توزیع کند.

چگونه MIG جوش داده می شود؟ مخلوط گاز مورد استفاده در جوشکاری MIG باید با آنچه در جوشکاری TIG استفاده می شود متفاوت باشد.  خصوصیات قوس فرایند MIG ، که از پرکننده استفاده می کند ، با فرایندهای جوشکاری TIG بسیار متفاوت است. بنابراین ، استفاده از گاز اشتباه بر کارایی جوشکاری قوس تأثیر منفی می گذارد.

جوشکاری TIG چیست؟ جوشکاری TIG یک روش جوشکاری قوسی است که به آن TIG (Gas Tungsten Arc Welding) نیز می گویند که در آن TIG مخفف گاز بی اثر تنگستن است. جوشکاری گاز بی اثر TIG یا تنگستن با نام TIG (جوشکاری قوس گاز تنگستن گاز) نیز شناخته می شود. اجزای جوشکاری TIG شامل یک الکترود تنگستن غیر قابل مصرف است که جریان را از طریق فلزات متصل می کند ، یک کنترل کننده کنترل شده توسط کامپیوتر برای جوشکاری به موقع و یک مجموعه بازوی رباتیک برای حرکت نوک جوش استفاده میشود . بر خلاف جوشکاری MIG ، جوشکاری TIG ممکن است از فلز پرکننده برای تاسیسات جوشکاری استفاده کند.

روش جوشکاری TIG : ربات های جوشکاری MIG ، دستگاه های جوشکاری TIG برای انجام این نوع جوشکاری برنامه ریزی شده اند. در طی فرآیند جوشکاری TIG ، جرقه ها یا پرکننده های خطرناک می توانند کارگران را بسوزانند. به جای اینکه ربات ها آسیب ببینند و سازگاری بهتری ایجاد کنند ، ربات ها طوری برنامه ریزی می شوند که جوشکاری کنند .در طی فرآیند ، از گاز بی اثر برای محافظت از منطقه جوش در برابر آلودگی استفاده می شود. گازهای بی اثر متداول مورد استفاده در فرآیندهای جوشکاری TIG شامل آرگون و هلیوم است. بر خلاف فرآیند MIG ، جوشکاری TIG همیشه به پرکننده احتیاج ندارد ، بلکه هنگام جوشکاری فلزات با نقاط ذوب بالا برای جلوگیری از ترک خوردگی لازم است. از آنجا که پرکننده ها می توانند باعث پاشش جوش در سطح قطعه کار شوند ، استفاده از جوشکاری TIG برای جوشکاری مستقیم فلز به فلز منجر به تمیزتر شدن و جذابیت بیشتر بدون نیاز به مراحل اضافی مانند برقکاری می شود.

 مقایسه جوشکاری MIG و TIG

به چند دلیل جوشکاری MIG بهترین انتخاب برای کار شما است. اول ، متنوع تر است. در حالی که می توان از جوشکاری TIG روی انواع بیشتری از فلزات استفاده کرد ، اما کارایی آن در کار ضخیم تر محدود است. از جوشکاری MIG می توان روی آلومینیوم ، فولاد ضد زنگ و فولاد و هر ضخامت از ورق فلز و پانل های سنگین ساختمانی استفاده کرد.جوشکاری MIG این مزیت بزرگ را نسبت به TIG دارد ، زیرا تغذیه سیم نه تنها به عنوان الکترود بلکه به عنوان پرکننده نیز عمل می کند. این اجازه می دهد تا قطعات ضخیم تر حتی بدون گرم شدن نیز ذوب شوند. و از آنجا که از ماده پر کننده به جای ذوب استفاده می شود ، می توان در هنگام جوشکاری MIG ، دو ماده مختلف را با هم جوش داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *