تصفیه روغن ترانسفورماتور

چرا تصفیه روغن ترانسفورماتور مورد نیاز است

ترانسفورماتور یکی از سرمایه های اصلی در صنعت برق است.روغن های ترانسفورماتور برای ترانسفورماتورها ، کاربردی و مهم هستند و ماده ای دی الکتریک هستند که به حفظ دمای آنها کمک می کنند.روغن های ترانسفورماتور برای عملکرد مناسب دستگاه حیاتی هستند.

روغن ترانسفورماتور به منظور زیر عمل می کند.

  • عایق: به عنوان یک لایه عایق در ترانسفورماتور عمل کند.
  • مایع خنک کننده ترانسفورماتور: این گرما را در ترانسفورماتور دفع می کند ، یعنی با بسیج گرما از هسته و سیم پیچ به سطوح خنک کننده مخزن ترانس ، مانند خنک کننده عمل می کند.

علاوه بر این ، این روغن به دو منظور دیگر نیز استفاده می شود ، به حفظ هسته و سیم پیچ کمک می کند ، زیرا این مواد کاملاً درون روغن غوطه ور هستند.

درباره تصفیه روغن ترانسفورماتور

ترانسفورماتورها به روغن فیلتر شده و خشک شده نیاز دارند.در طول استفاده از آن ، روغن عایق رطوبت را جذب می کند و توسط فیبرهای ریز ، ذرات کثیف و دوده آلوده می شود.حتی روغن استفاده نشده نیز به اندازه کافی تمیز نیست ، زیرا ممکن است رطوبت هوا را جذب کند یا در بشکه ای که در آن ذخیره شده آلوده شده باشد.با افزایش سطح رطوبت ، کارایی روغن به عنوان یک ماده عایق بسیار کاهش می یابد.از این رو ، تصفیه روغن ترانسفورماتور فرایند مهمی است که ذرات جامد ، گازهای محلول و آب محلول را از بین می برد.تصفیه ، روغن ترانسفورماتور را در شرایط خوبی نگه می دارد و عمر آن را افزایش می دهد.

بطور کلی میتوان گفت که هدف از فیلتر کردن و تصفیه روغن ترانسفورماتور ، پاک کردن آلودگی ها ، گازها ، رطوبت و سایر ناخالصی هایی است که روغن به مرور زمان جمع می کند ، حتی اگر در حال حاضر از آن استفاده نشده باشد.

نیاز به تصفیه روغن

وظایف اصلی مایع عایق این است که به عنوان یک ماده دی الکتریک و یک ماده خنک کننده مؤثر عمل کند.برای انجام این عملکردها ، مایع عایق باید در زمان آغشته سازی اولیه و پر کردن در کارخانه ، کیفیت لازم را داشته باشد که در صورت اطمینان از عملکرد مطلوب ، باید در عملیات کیفی در همان سطح کیفیت حفظ شود.

تقریباً 75 درصد خرابی های ترانس به دلیل آلودگی و خرابی روغن اتفاق می افتد.مهم است که روغن ترانسفورماتور فیلتر شود.تعمیر و نگهداری ترانسفورماتور بصورت منظم از اهمیت بالایی برخوردار است ، زیرا جایگزینی یا تعمیر ترانسفورماتور قدرت یک بار مالی زیادی است.نادیده گرفتن تصفیه روغن ترانسفورماتور می تواند منجر به مسائل زیادی شود از جمله گرم شدن بیش از حد که باعث کاهش کارایی الکتریکی و همچنین عمر ترانس می شود.

خصوصیات شیمیایی اصلی روغن ترانسفورماتور به تدریج تغییر می کند و پس از سالها برای هدف مورد نظر خود بی اثر می شود.بنابراین ، برای بهبود خواص الکتریکی و شیمیایی روغن ترانسفورماتور ، آزمایش گاه به گاه ، فیلتراسیون و تصفیه لازم است.

فیلتراسیون روغن ترانسفورماتور باعث افزایش خاصیت عایق کاری آن می شود.خاصیت عایق با افزایش مقدار آلودگی و لجن جمع شده در روغن کاهش می یابد.با کمک یک دستگاه فیلتر ، تمام ذرات ریز از روغن خارج می شوند تا خصوصیات آن را بازیابی کنند.

عمر طولانی ترانس به توانایی روغن در عایق بندی و خنک سازی ترانسفورماتور بستگی دارد.تصفیه روغن خواص روغن را افزایش می دهد و بنابراین باعث افزایش عمر ترانس می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *